آیا مدرک +CompTIA Linux ارزشمند است؟
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ تاریخ انتشار

خلاصه‌ای از +CompTIA Linux

یک گواهی نامه فناوری اطلاعات سطح متوسط است که تایید می‌کند متخصصان فناوری اطلاعات دانش لازم در مورد لینوکس را دارند، به‌طوری که دارنده مدرک فوق قادر است کارهای مدیریتی اولیه مرتبط با سامانه‌های لینوکسی را انجام دهد. به بیان دیگر، مدرک فوق مناسب برای افرادی است که می‌خواهند یک نقش مدیریتی در دنیای لینوکس را با تجربه کم، اما داشتن یک مدرک حرفه‌ای به‌دست آورند. به‌طور متوسط، مدیران لینوکس سالانه دستمزد 77 هزار دلار کسب می‌کنند، اما عنوان شغلی مدیر لینوکس تنها شغلی نیست که در دنیای لینوکس پیش روی علاقه‌مندان قرار دارد. از عناوین شغلی که از طریق مدرک فوق می‌توان به آن‌ها رسید به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • متخصص پشتیبانی فنی Technical support specialist: $52,270 (U.S. Bureau of Labor Statistics (BLS))
  • مدیر شبکه Network administrator: $83,510 (BLS)
  • مدیر سیستم‌ها Systems administrator: $83,510 (BLS)
  • مدیر وب Web administrator: $73,760 (BLS)
  • مهندس دوآپس DevOps engineer: $103,232 (Glassdoor)

+CompTIA Linux کاملا متفاوت از سایر مدارک لینوکس است، چرا؟ به دلیل این‌که مدرک فوق تمرکزش روی مهارت‌های شغلی مرتبط با دنیای لینوکس است که مدیران استخدامب به دنبال آن هستند. گواهی‌نامه مذکور کاملا خنثا است، به این معنا که تکنسین‌ها مجموعه مهارت‌های کاربردی لینوکس را فارغ از توزیع لینوکسی که قصد استفاده از آن‌را دارند یاد می‌گیرند. البته گواهی‌نامه فوق برای متخصصانی که حداقل 12 ماه تجربه در زمینه مدیریت لینوکس دارند نیز مناسب است. البته توصیه می‌شود ابتدا مدرک +CompTIA A و +CompTIA Network را دریافت کنید و در ادامه به سراغ دریافت مدرک فوق بروید. البته مدارک مذکور پیش‌نیاز مدرک فوق نیستند، اما دانش فنی لازم را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. مدرک کاپتیا لینوکس پلاس تنها برای افرادی نیست که می‌خواهند در لینوکس صاحب تخصص شوند. جوانب مثبت مدرک فوق باعث شده تا +CompTIA Linux به یکی از 17 مدرک پر تقاضای سال 2021 تبدیل شود.کامپتیا لینوکس پلاس یک مزیت رقابتی خوب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و شانس آن‌ها برای استخدام شدن را افزایش می‌دهد. 

آیا مدرک فوق تاریخ انقضا دارد؟

همانند سایر مدارک فناوری اطلاعات، مدت اعتبار مدرک فوق 3 سال است و می‌توانید از طریق آموزش مداوم آن‌را تمدید کنید. 

آیا آزمون مدرک کامپتیا لینوکس پلاس سخت است؟

مدت زمان پاسخ‌گویی به مدرک فوق 90 دقیقه است و داوطلب به امتیاز 720 (در بازه 100 تا 900) برای موفقیت نیاز دارد. هزینه شرکت در آزمون فوق نیز 338 دلار در زمان نگارش این مقاله است. آزمون شامل مباحث مختلفی است که از آن جمله به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • امنیت سایبری
  • ماژول‌های کرنل
  • مجازی‌سازی و ذخیره‌سازی
  • مدیریت دستگاه در سطح سازمانی
  • خودکارسازی و گیت
  • شبکه‌سازی و دیوارآتش
  • خط فرمان و سمت سرور
  • مباحث مربوط به سرور و کلاینت
  • اشکال‌زدایی
  • خودکارسازی و اسکریپت‌نویسی
  • SELinux

علاوه بر  این، مباحث پیکربندی و سخت‌افزار به همراه عملایت تعمیر و نگه‌داری از سیستم‌ها مورد توجه این آزمون است. آزمون فوق شامل سوالات چند گزینه‌ای و مبتنی بر عملکرد است. اگر تجربه زیادی در ارتباط با سیستم‌عامل لینوکس دارید، آزمون پیچیدگی خاصی برای شما ندارد، با این‌حال اگر تجربه کمی در مورد لینوکس دارد و لینوکس را تنها به شکل تئوری فرا آموخته‌اید، به احتمال زیادی آزمون برای شما سخت است. 

چد مدت زمانی طول می‌کشد تا مطالعه +CompTIA Linux را کامل کنیم؟

این موضوع به توانایی و سطح دانش‌تان بستگی دارد. اگر دانش کافی دارید، یادگیی مباحث به سرعت به سرانجام می‌رسد. از فاکتورهای مهمی که در این زمینه نقش مهمی دارند به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • چقدر در مورد لینوکس اطلاع دارید 
  • اگر دانش اولیه در ارتباط با مباحث بنیادین فناوری اطلاعات را دارید؟
  • سرعت یادگیری‌تان چقدر است؟ 
  • قصد یادگیری چه مباحث آموزشی را دارید؟ 
  • کدام گواهینامه لینوکس بهترین است؟

دانستن این‌که می‌خواهید بر سیستم‌عامل لینوکس مسلط شوید خبر خوبی است، اما پیدا کردن بهترین گواهینامه لینوکس کمی سخت است. بسیاری از علاقه‌مندان به درستی نمی‌دانند چه گواهینامه‌های لینوکس علاوه بر کامپتیا لینوکس پلاس در اختیار آن‌ها قرار دارد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

Red Hat Certified System Administrator (RHCSA)

این گواهینامه مهارت‌های کلیدی مرتبط با محیط‌های لینوکس Red Hat Enterprise را ارایه می‌کند. گواهی‌نامه فوق یکی از بهترین گواهینامه‌های ارایه شده توسط رد‌هت است. این گواهینامه برای متخصصان دوآپس، مدیران سیستمی که وظیفه مدیریت سیستم‌های سازمانی مرتبط با لینوکس رد‌هت را دارند (Red Hat Enterprise Linux) و مدیران سیستم لینوکس با تجربه چند ساله مناسب است.

Linux Foundation Certified System Administrator -LFCS 

مدرک فوق به داوطلبان دانش طراحی، نصب، پیکربندی و مدیریت سیستم‌های لینوکسی را می‌دهد. همچنین اطلاعات کافی در ارتباط با شبکه‌، ذخیره‌سازی، ورود به سیستم و نظارت، نگهداری، امنیت و چرخه عمر برنامه ارایه می‌کند. LFCS برای حرفه‌ای فناوری اطلاعات که تازه قصد ورود به دنیای لینوکس را دارند آماده شده است. افرادی که در گذشته حداقل اطلاعات اولیه در ارتباط با لینوکس را کسب کرده‌اند. 

Linux Professional Institute (LPI) LPIC-1

این گواهینامه لینوکس مهارت‌هایی را که برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری از طریق خط فرمان به آن‌ها نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. نصب و پیکربندی کامپیوترهای مجهز به لینوکس یکی دیگر از مهارت‌های ارزشمندی است که گواهینامه مذکور در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید پیکربندی شبکه‌های اولیه را بیاموزید، این گواهینامه برای شما مناسب است.

GIAC Certified Unix System (GCUX)

مدرک GCUX روی مباحث امنیتی لینوکس متمرکز است و به شما یاد می‌دهد که چگونه اطلاعاتی که در زمینه جرم‌شناسی دیجیتال به آن‌ها نیاز است را جمع‌آوری کنید. به بیان دقیق‌تر، روی امنیت برنامه‌های لینوکس و حفظ امنیت برنامه‌ها در محیط‌های لینوکس و یونیکس متمرکز است. افراد دارای گواهی‌نامه فوق در استفاده از ابزارهایی مثلSSH ، sudo و AIDE برای رسیدگی به مسائل امنیتی دانش کافی را دارند. این گواهینامه برای متخصصان امنیتی، حسابرسان و تیم‌های پاسخ‌گویی به حوادث طراحی شده است. افرادی که سیستم‌های لینوکس و/یا یونیکس را نصب، پیکربندی و نظارت مدیریت می‌کنند باید به فکر دریافت مدرک فوق باشند. 

از دیگر گواهینامه‌های با ارزش لینوکس به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • Red Hat Certified Engineer (RHCE)
  • SCA in SUSE Linux Enterprise Server 15
  • Oracle Certified Associate (Oracle Linux 5 and 6 System Administrator)
  • Cisco Certified Network Associate (CCNA) Routing and Switching
  • AWS Certified SysOps Administrator

در میان مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم، کامپتیا لینوکس پلاس به این دلیل مورد توجه مدیران منابع انسانی قرار دارد که کاملا خنثا است و بیشتر برای مدیران سیستم‌های لینوکس مبتدی طراحی شده است. اکثر گواهینامه‌های لینوکس داوطلبان را ملزم به داشتن تجربه کاری قابل توجه می‌کند، اما مدرک تنها به یک سال تجربه مدیریت لینوکس نیاز دارد. 

اگر تجربه کار با لینوکس را ندارید ، همچنان می توانید +CompTIA Linux کسب کنید. شما باید وقت بیشتری برای مطالعه بگذارید ، اما این امکان وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg